En stor tävlingsbana formad som ett L, och därtill en väl tilltagen bana för framridning. Så ser det numera ut på Åbytravet i Mölndal. I mitten av augusti genomfördes den första hopptävlingen.
Åbytravet har de senaste åren genomgått en total make over. Alla permanenta stallar har rivits, och numera finns inga travtränare med sin verksamhet på anläggningen. I stället har 175 exklusiva gästboxar byggts, och under sommaren har innerplanen byggts om för att kunna användas som tävlingsbanor för ridsporten.
Innerplan på en travbana är större än man kanske tänker på. Eftersom travbanan är 1000 meter lång räcker ytan på innerplan mer än väl till flera stora banor för ridning och körning.
Tomas Torgersen, tävlingsledare för Göteborg Horse Show och tidigare sportchef på Ridsportförbundet, är en av dem som står bakom bolaget Åby Ridsport. Det bolaget ska i samarbete med klubbar arrangera ridsporttävlingar på Åbytravet, och målet är att komma upp i mellan 30 och 50 tävlingsdagar per år.
Det är ett uttalat mål från ATG, Aktiebolaget Trav och Galopp, att travbanorna ska bredda sin verksamhet, och Åbytravet är långt ifrån ensamt om att jobba med detta.
Nästa exempel är Sundbyholms travbana utanför Eskilstuna, där innerplanen också ställs i ordning för ridsporttävlingar.
Lösningarna ser olika ut när det gäller vad klubbarna betalar för att använda banor på travet. I Vaggeryd söder om Jönköping finns det också tävlingsbanor för ridsport på travbanans område, och där får klubben betala en avgift för att få tillgång till anläggningen. I Åbys fall har man valt att lägga avgiften på deltagande ekipage. De som inte har uppstallning får betala 100 kronor i parkeringsavgift för sin hästtransport.
/Anna Nyberg